Tips voor staand werken

Tips voor staand werken Langdurig staand werken zorgt voor een flinke belasting van de benen en de rug. Op korte termijn zorgt dit ervoor dat iemand minder productief is en op lange termijn kan dit zelfs leiden tot gezondheidsklachten. Afwisselen tussen staand en zittend werken is beter voor de algehele doorbloeding en wordt dus aangeraden. Daarom is het belangrijk om de juiste maatregelen te nemen, zodat het staand werken de minste belasting oplevert. In dit artikel geeft onze specialist tips voor staand werken.

Goede houding

Het belangrijkst bij staand werken is een goede houding. Zet de voeten stevig op de grond en de tenen recht naar voren. Span bil- en buikspieren aan, dit voorkomt dat je bekken kantelt. Wissel ook af in het steunen op je linker- en rechterbeen. Houd daarnaast rekening met je armen, hierbij speelt de werkhoogte een grote rol. Zorg ervoor dat de onderarmen zoveel mogelijk horizontaal staan en dat er op ellebooghoogte gewerkt wordt. Valt de werkhoogte niet aan te passen, maak dan gebruik van een opstapje.

Zorg er als werkgever voor dat medewerkers weten wat de beste houding is voor staand werken en stel – indien nodig – de hierboven genoemde opstapjes beschikbaar.

Stahulp

Wissel na 2 uur staand werken van houding door een stahulp te gebruiken. Een stahulp geeft letterlijk een steuntje in de rug. Het is geen stoel, maar een hulpmiddel dat je ondersteunt bij het staan. Hiermee verleg je de druk van de benen naar de billen, waardoor de benen ontlast worden. Als je een stahulp gebruikt, dan is het belangrijk dat je deze op de goede hoogte afstelt en dat je afwisselt: werk om en om ‘los’ en met de stahulp. Continu de stahulp gebruiken zorgt namelijk weer voor te veel druk op de billen.

Goede werkschoenen

Goede werkschoenen maken staand werken minder belastend. Draag schoenen die stevig en comfortabel zitten en die - indien nodig - aan de veiligheidseisen voldoen. De binnenzool moet de contouren van de voet volgen en de buitenzool moet schokabsorberend zijn. Zorg ook dat de schoenen niet te krap zijn: langdurig staan kan ervoor zorgen dat je voeten opzwellen. Bij te krappe schoenen gaat dit dan knellen, wat niet prettig aanvoelt.

Stamat

Een stamat vergroot het comfort bij staand werken. Door op een stamat te werken, sta je op een minder harde ondergrond, waardoor de druk op de benen vermindert. Daarnaast is een stamat niet egaal, waardoor u onbewust vaker (kleine) bewegingen maakt. Deze bewegingen stimuleren de doorbloeding in de voeten en benen, waardoor deze minder (snel) vermoeid raken.


Stamat

Regelmatig lopen

Zorg er ook voor dat je regelmatig een stukje loopt. Dit kan je doen door even een korte pauze in te lassen en een stukje te lopen, maar je kan ook bepaalde benodigdheden buiten handbereik leggen. Op die manier kan je niet anders dan af en toe een paar stappen lopen. Dit stimuleert de bloedsomloop en zorgt ervoor dat de benen en rug minder snel vermoeid raken.

Probeer als werkgever ook te zorgen voor taakroulatie. Op die manier kunnen medewerkers staand en lopend werk afwisselen, of misschien zelfs staand en zittend werk afwisselen. Is dit niet mogelijk, zorg er dan voor dat de medewerkers regelmatig pauze hebben en daarbij op goed meubilair kunnen zitten.
Michael en Nanne
Vragen over staand werken

Heb je vragen over onze tips voor staand werken, of wil je graag een advies op maat? Neem dan contact op met een van onze productspecialisten, of stel je vraag via onderstaand formulier. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op - op werkdagen zelfs binnen 24 uur.


Gerelateerde artikelen
- Hoe kies ik de juiste werkschoenen?
- Veelgestelde vragen aan onze specialisten