Home > Kennisbank​​​​

Wat zijn de regels voor verbanddozen op een bedrijf?

Een ongeluk zit in een klein hoekje, zelfs als je maatregelen treft voor een veilige werkomgeving. Het is dan essentieel dat er snel gehandeld kan worden door een hulpverlener en dat hij daarbij de juiste benodigdheden tot zijn beschikking heeft. Daarom is het van belang dat een bedrijf beschikt over een verbanddoos, ook wel verbandtrommel genoemd, en dat deze verbanddoos voldoet aan de wettelijke eisen. Wij geven meer informatie over de regels wat betreft de verbanddoos op het bedrijf.
Verbanddoos op kantoor
Martin Meuldijk
Productspecialist Teeltwisseling | 11 november 2016 | 2 min. lezen

ARBO-wetgeving

Volgens de ARBO-wetgeving is ieder bedrijf verplicht om over minimaal één verbanddoos te beschikken, zodat er indien nodig eerstehulpmaatregelen getroffen kunnen worden. Bedrijven zijn verplicht om zich hieraan te houden; niet alleen omdat je anders een flinke boete riskeert, maar vooral omdat je er zo zeker van bent dat je de benodigde zorg kan bieden. Ook moet iedere verbanddoos voorzien zijn van een duidelijke gebruiksaanwijzing en actuele instructie, zodat de hulpverlener weet hoe hij moet handelen in verschillende situaties.

Verbandtrommel inhoud is afhankelijk van risicoprofiel

De inhoud van een verbanddoos is afhankelijk van het risicoprofiel van een bedrijf: hoe hoger het risico, hoe meer er in de verbanddoos moet zitten. Het Oranje Kruis heeft richtlijnen opgesteld met betrekking tot de inhoud van een verbanddoos, deze zijn ook opgenomen in een checklist. Hieraan moet een verbanddoos minimaal voldoen.

Aantal verbanddozen per bedrijf

In de ARBO-wetgeving is opgenomen dat een verbanddoos binnen 30 seconde beschikbaar moet kunnen zijn, zodat er in geval van nood snel gehandeld kan worden. Op grote bedrijven betekent dit dus dat er meerdere verbanddozen aanwezig moeten zijn. Bij bedrijven met meerdere verdiepingen moet er daarnaast op iedere verdieping een verbanddoos geplaatst worden.

Verbanddoos plaatsen

Zorg er verder voor dat een verbanddoos op ooghoogte en op een goed zichtbare plek hangt, zodat deze makkelijk te vinden is voor zowel medewerkers als bezoekers van het bedrijf. Je kan de plek van een verbanddoos ook aangeven met een sticker. Hangt de verbanddoos op een plaats waar vaak met water of andere vloeistoffen wordt gewerkt, kies dan voor een waterdichte koffer.

Aandachtspunten verbanddoos op het bedrijf

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de aanwezige verbanddoos (of verbanddozen) op het bedrijf. Houd daarom rekening met de volgende punten:
  • Bedrijven in de voedselverwerkingsindustrie dienen te voldoen aan HACCP-richtlijnen. Daarom moeten er blauwe pleisters in de verbanddoos zitten.
  • Vul de verbanddoos na ieder gebruik aan, zodat iemand nooit misgrijpt.
  • Controleer de verbanddoos ieder jaar op compleetheid, steriliteit en houdbaarheid. Ontbreken er onderdelen of zijn er onderdelen die niet meer voldoen aan de gestelde eisen, zorg dan dat je deze aanvult. Een bedrijf is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van een verbanddoos! Je kan er wel voor kiezen om de controle en het bijvullen uit te besteden.
Gerelateerde producten
Contactformulier
Staat je antwoord er niet bij? Vul het contactformulier in en Martin Meuldijk neemt contact met je op. Op werkdagen zelfs binnen 24 uur. 
Ook interessant voor jou
Wat is BHV?
De afkorting BHV staat voor bedrijfshulpverlening. Elk bedrijf met medewerkers is verplicht om minimaal een BHV-er, oftewel een bedrijfshulpverlener, te hebben op locatie.
Waarom een AED onmisbaar is op de werkvloer
Jaarlijks worden er gemiddeld 17.000 Nederlanders getroffen door een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Reanimatie en het inzetten van een AED zijn van groot belang voor de kansen van het slachtoffer.
Wat is VCA?
Het VCA certificaat is een algemeen veiligheidsbewijs wat aantoont dat een medewerker kennis heeft over veilig en gezond werken binnen een bedrijf.

Wat zijn de regels voor verbanddozen op een bedrijf?

Een ongeluk zit in een klein hoekje, zelfs als je maatregelen treft voor een veilige werkomgeving. Het is dan essentieel dat er snel gehandeld kan worden door een hulpverlener en dat hij daarbij de juiste benodigdheden tot zijn beschikking heeft. Daarom is het van belang dat een bedrijf beschikt over een verbanddoos, ook wel verbandtrommel genoemd, en dat deze verbanddoos voldoet aan de wettelijke eisen. Wij geven meer informatie over de regels wat betreft de verbanddoos op het bedrijf.
Zoek in de Kennisbank
​​​​Vind antwoord op je vraag in onze kennisbank. 600+ artikelen, geschreven door onze specialisten.​​​​
Categorieën:
Specialist Martin Meuldijk
Martin Meuldijk
Productspecialist Teeltwisseling | 11 november 2016 | 2 min. lezen
Deel dit artikel
Verbanddoos op kantoor
Onderwerpen in dit artikel

ARBO-wetgeving

Volgens de ARBO-wetgeving is ieder bedrijf verplicht om over minimaal één verbanddoos te beschikken, zodat er indien nodig eerstehulpmaatregelen getroffen kunnen worden. Bedrijven zijn verplicht om zich hieraan te houden; niet alleen omdat je anders een flinke boete riskeert, maar vooral omdat je er zo zeker van bent dat je de benodigde zorg kan bieden. Ook moet iedere verbanddoos voorzien zijn van een duidelijke gebruiksaanwijzing en actuele instructie, zodat de hulpverlener weet hoe hij moet handelen in verschillende situaties.

Verbandtrommel inhoud is afhankelijk van risicoprofiel

De inhoud van een verbanddoos is afhankelijk van het risicoprofiel van een bedrijf: hoe hoger het risico, hoe meer er in de verbanddoos moet zitten. Het Oranje Kruis heeft richtlijnen opgesteld met betrekking tot de inhoud van een verbanddoos, deze zijn ook opgenomen in een checklist. Hieraan moet een verbanddoos minimaal voldoen.

Aantal verbanddozen per bedrijf

In de ARBO-wetgeving is opgenomen dat een verbanddoos binnen 30 seconde beschikbaar moet kunnen zijn, zodat er in geval van nood snel gehandeld kan worden. Op grote bedrijven betekent dit dus dat er meerdere verbanddozen aanwezig moeten zijn. Bij bedrijven met meerdere verdiepingen moet er daarnaast op iedere verdieping een verbanddoos geplaatst worden.

Verbanddoos plaatsen

Zorg er verder voor dat een verbanddoos op ooghoogte en op een goed zichtbare plek hangt, zodat deze makkelijk te vinden is voor zowel medewerkers als bezoekers van het bedrijf. Je kan de plek van een verbanddoos ook aangeven met een sticker. Hangt de verbanddoos op een plaats waar vaak met water of andere vloeistoffen wordt gewerkt, kies dan voor een waterdichte koffer.

Aandachtspunten verbanddoos op het bedrijf

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de aanwezige verbanddoos (of verbanddozen) op het bedrijf. Houd daarom rekening met de volgende punten:
  • Bedrijven in de voedselverwerkingsindustrie dienen te voldoen aan HACCP-richtlijnen. Daarom moeten er blauwe pleisters in de verbanddoos zitten.
  • Vul de verbanddoos na ieder gebruik aan, zodat iemand nooit misgrijpt.
  • Controleer de verbanddoos ieder jaar op compleetheid, steriliteit en houdbaarheid. Ontbreken er onderdelen of zijn er onderdelen die niet meer voldoen aan de gestelde eisen, zorg dan dat je deze aanvult. Een bedrijf is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van een verbanddoos! Je kan er wel voor kiezen om de controle en het bijvullen uit te besteden.
Gerelateerde producten
Contactformulier
Staat je antwoord er niet bij? Vul het contactformulier in en Martin Meuldijk neemt contact met je op. Op werkdagen zelfs binnen 24 uur. 
Productspecialist Martin Meuldijk
Ook interessant voor jou
Wat is BHV?
De afkorting BHV staat voor bedrijfshulpverlening. Elk bedrijf met medewerkers is verplicht om minimaal een BHV-er, oftewel een bedrijfshulpverlener, te hebben op locatie.
Waarom een AED onmisbaar is op de werkvloer
Jaarlijks worden er gemiddeld 17.000 Nederlanders getroffen door een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Reanimatie en het inzetten van een AED zijn van groot belang voor de kansen van het slachtoffer.
Wat is VCA?
Het VCA certificaat is een algemeen veiligheidsbewijs wat aantoont dat een medewerker kennis heeft over veilig en gezond werken binnen een bedrijf.