Alles voor de professionele glastuinbouw Persoonlijk advies van specialisten Meer dan 30.000 producten
Winkelmandje
0
progress indicator
Bezig met toevoegen...
Dé webshop voor de professionele teler
  • Shop 
  • Ervaringen 
  • HortiHygienz
  •  
  • Ervaring Tomatoworld

    Tomatoworld


    “Een sluitende toegangshygiëne is voor ons een vereiste


    - Ab van Marrewijk – Tomatoworld, Honselersdijk -

    Tomatoworld is een belevingscentrum voor de Nederlandse glastuinbouw. Het ontvangt jaarlijks duizenden bezoekers vanuit de hele wereld. Dat brengt risico’s met zich mee voor de introductie en verspreiding van ziekten en plagen. "Met name het tomatenbruinvirus ToBRFV vormt een serieuze bedreiging", vertelt teeltmanager Ab van Marrewijk. "Ons hygiëneprotocol had daarom een upgrade nodig. Royal Brinkman heeft ons daarbij uitstekend geholpen. Wij zijn enthousiast over de aanpak en het resultaat, waardoor wij onze deuren met een gerust hart kunnen open houden voor het publiek."

    Onder vakgenoten is Tomatoworld al jarenlang een begrip. Het informatie- en educatiecentrum laat bezoekers zien en ervaren hoe moderne glastuinbouwbedrijven functioneren en welke bijdragen zij leveren aan het oplossen van belangrijke maatschappelijke vraagstukken, zoals duurzaam gebruik van water, energie en andere grondstoffen, verantwoorde voedselproductie voor een groeiende wereldbevolking en het slim benutten van nieuwe technologie.
    • Risico’s van bezoek elimineren

      Veel bezoekers komen uit andere landen of hebben geen affiniteit met de tuinbouw. Bij Tomatoworld stappen zij in een andere wereld. Een wereld die verbaast, inspireert en aanzet tot denken. Het is met recht een visitekaartje voor de sector in brede in. "Ons bestaansrecht hangt af van bezoekers", zegt Ab van Marrewijk. "Onbedoeld kunnen bezoekers echter ziekten en plagen binnen het bedrijf brengen en overdragen op de planten in onze demonstratiekas. Dat maakt ons kwetsbaar. Wij hebben de lastige taak om dat risico zoveel mogelijk te elimineren en tegelijkertijd bezoekers te blijven ontvangen. Sommige risicofactoren, zoals het genoemde tomatenbruinvirus, brengen bijzondere uitdagingen met zich mee. Daar was ons hygiëneprotocol nog onvoldoende op afgestemd."

      "Ons bestaansrecht hangt af van bezoekers"

      -Ab van Marrewijk, Tomatoworld in Honselersdijk


    • Links Dirk Timmers, Royal Brinkman en rechts Ab van Marrewijk, Tomatoworld

    • Het HortiHygienz kompas

      Om zich te verzekeren van een degelijke oplossing, vroeg Van Marrewijk partner Royal Brinkman om advies en begeleiding. Hygiënespecialist Dirk Timmers van de afdeling HortiHygienz werkte daarvoor een plan uit op maat. "Wij benaderen hygiëne vanuit een kompas met vijf aandachtsgebieden: Teeltwisseling, Personen & Werkzaamheden, Ziektevrije Materialen, Optimale Waterkwaliteit en Verantwoord & Duurzaam Telen. De vraag van Tomatoworld is een mooi voorbeeld van Personen & Werkzaamheden."

      "Wij benaderen optimale hygiëne vanuit vijf pijlers"

      -Dirk Timmers, productspecialist hygiëne en desinfectie

    Risicoanalyse

    Om een sluitende toegangshygiëne te krijgen voor personen, voerden Timmers en de klant eerst een risico-inventarisatie uit. "Het buiten de deur houden van virussen is voor tomatenkwekerijen wereldwijd een belangrijk aandachtspunt, want overal lopen medewerkers in en uit”, vertelt de deskundige. "De meeste bedrijven houden hun kassen potdicht voor externe bezoekers. Bij Tomatoworld in Honselersdijk komen echter heel veel bezoekers uit alle delen van de wereld over de vloer. Het unieke is, dat ze hier de kas in mogen om de teelt van tomaten te bekijken."

    De situatie bij Tomatoworld is complex. Soms komen bezoekers alleen voor een bezoek aan het leslokaal, soms willen ze alleen een kijkje nemen in de kas, soms allebei. Voor bezoekers die de kas in willen, geldt een streng hygiëneprotocol om de kans op overdracht van ziekten en plagen via handen, schoeisel of kleding te elimineren.


    Complete hygiënestraat

    Op basis van de risicoanalyse werd een complete hygiënestraat geadviseerd en ontworpen. Daarin moeten bezoekers achtereenvolgens hun handen wassen met Menno H handzeep, hun handen en schoeisel desinfecteren met Enno Rapid (handen) en Menno Florades (schoeisel), beschermende gastenkleding en handschoenen aantrekken. Voor het betreden van de kas lopen de gasten over een vochtige Flexxomat met Menno Florades.
     
    Van sensoren voorziene sluizen met draaipoortjes bij de verschillende reinigings- en desinfectiepunten zorgen er voor dat de volgende stap pas gezet kan worden wanneer de voorgeschreven handeling is verricht.


    • Stap 1: Handen insprayen met Menno H handzeep.
    • Stap 2: Handen lang en intensief wassen.
    • Stap 3: Handen goed afdrogen met papier.
    • Stap 4: Desinfectie van handen met Enno Rapid.
    • Stap 5: Reiniging en desinfectie van schoeisel met Menno Florades middels draaiende borstels.
    • Stap 6: Loop met gastenkleding aan nog eenmaal over de Flexxomat met Menno Florades.
    • Protocol mobiele telefoons

      "Mobiele telefoons en andere zaken die virussen, bacteriën of schimmels kunnen bevatten, dienen te worden achtergelaten in daarvoor bestemde kluisjes", vult de hygiëne-expert aan. "Wanneer het niet anders kan en ze toch mee de kas in moeten, dienen ze eerst in een afsluitbaar zakje te worden gedaan. Daarna moeten de handen vanzelfsprekend weer worden ontsmet."


      Enthousiast over het resultaat

      Van Marrewijk is zeer te spreken over de gedegen, professionele aanpak van het project. "Het is van A tot Z goed begeleid, onderbouwd en uitgevoerd", zegt hij. "We zijn dan ook erg enthousiast over het resultaat. Voorheen kregen bezoekers alleen overkleding, handschoentjes en haarnetjes. Dankzij de nieuwe hygiënestraat die Royal Brinkman hier heeft gerealiseerd, worden de juiste maatregelen genomen om bezoekers op verantwoorde wijze in onze kas te blijven ontvangen. Voor de meeste gasten is en blijft dat het hoogtepunt van hun bezoek."


     

    ___

    HortiHygienz
    De totaaloplossing voor vraagstukken rond hygiëne in de tuinbouw

    Wij geloven erin dat telers wereldwijd met een optimale bedrijfshygiëne een zo hoog mogelijk rendement kunnen halen uit hun gewas. HortiHygienz is wereldwijd inzetbaar als totaaloplossing voor bedrijfshygiëne. Wat de vraag of uitdaging op het gebied van bedrijfshygiëne ook is, HortiHygienz heeft dé oplossing voor jou!




    Do not delete this link